”Jag tycker jag känner igen mig. Är det mig du skriver om?”
 

En försynt fråga från vänner och bekanta som är ganska vanlig. Kanske är den också till viss del berättigad. För var hämtar en författare sin inspiration till sina karaktärer om inte från sin omgivning?

Det ska sägas att ingen karaktär i mina böcker är direkt baserad på en verklig person. De är skapade i mitt huvud och sedan nedpräntade i ett Worddokument där jag har fyllt på med deras bakgrundshistoria, deras ticks, vart de är på väg och allt annat nödvändigt. Till varje karaktär finns dessutom ett bildkollage på hur jag tänker mig deras utseende, hur deras hem ser ut och allt annat som kan tänkas återkomma. Mycket praktiskt, framförallt när man skriver en serie som jag gör. Jag slipper komma ihåg alla detaljer som hur det ser ut i Stinas badrum eller vad Lovisa har för soffbord. Dessutom hittar jag lätt in i karaktärerna när jag ser bilderna på dem.

Även om det allra mesta är påhittat låter jag mig inspireras från min omgivning när jag bygger mina karaktärer och det finns en ocean av händelser att plocka från. Vänner, kollegor, människor jag har träffat genom åren men även människor jag inte har träffat men kanske sett eller läst om. Udda personer, som till exempel vapenfantasten i Florida, kan jag nästan inte låta bli att inspireras av. (Ni som läst mina tidigare blogginlägg förstår vem jag menar. :)) Ibland får jag även förslag på sådant som andra tycker skulle passa bra i mina böcker. Jag samlar på mig och plockar fram en gest, ett uttryck, en dialekt eller vad det kan vara som jag tycker kan ge liv åt en karaktär.

Så, till dig som undrar, det kan alltså finnas ett uns av verklighet i mina karaktärer men det är inte dig jag skriver om, även om du tycker att du känner igen dig. Och jag håller stenhårt på integriteten. Hur bra en historia än är skulle  jag aldrig skriva den om det finns minsta lilla risk att  lämna ut någon. Förutsatt att hen inte själv vill det, förstås.

/Kamilla

Bild: Tagen på Venice Beach i Kalifornien. Ett väldigt tacksamt ställe att vara på om man letar udda karaktärer.

Håkan Holgén

Mycket intressant. Det här får du gärna utveckla om hur du gör bilderna på deras utseende och hem.

"Till varje karaktär finns dessutom ett bildkollage på hur jag tänker mig deras utseende, hur deras hem ser ut och allt annat som kan tänkas återkomma."

Svar: Hej Håkan.
Det kan jag visst göra. En karaktärs utseende tänker jag mig på ett visst sätt. Jag googlar och hittar en person som motsvarar det. Oftast blir det en känd person eftersom jag då kan få ihop en mängd bilder på samma person i olika situationer. Nästan alla mina karaktärer har alltså samma utseende som en Hollywoodskådis. Vilka avslöjar jag inte. ;)

När det gäller deras hem gör jag på samma sätt. Jag googlar och sätter ihop ett kollage av bilder både interiört och exteriört. För mig underlättar detta oerhört. Jag både slipper komma ihåg detaljer och "hittar snabbt in" i mina karaktärer efter t ex perspektivbyten.

/Kamilla
forfattarlivet.blogg.se

Håkan Holgén

Tack för svar. Just hem exteriört och interiört har jag inte använt mig av. Bra idé. Funderar på att skissa upp vissa saker på papper både planlösningar interiört men också platser där handlingen utspelar sig. Däremot så brukar jag googla på det namn jag givit personen och leta efter vad riktiga personer ser ut. Det är inte alltid det går så bra så då blir det någon annan.
/Håkan

Svar: Gillar allt som förenklar och effektiviserar processen så att man kan fokusera på det kreativa. :)/Kamilla
forfattarlivet.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress