Research - Hur långt skulle du gå?
  
 
Man ska ha husvagn - Tänk vad man får se!
Hur långt skulle du gå för att uppleva det du ska skriva om? Kan du tänka dig att sitta några nätter på anstalt för att kunna beskriva fängelselivet? Sova några nätter under en buske i centrala Stockholm för att försöka förstå hur en hemlös känner sig om natten? Jag sträckte mig så långt i helgen att jag provade att semestra i Tylösand i en husvagn med hela familjen.
 
Jag har aldrig sovit i en husvagn. Aldrig bott på en camping. Hur skulle jag kunna skriva en scen som utspelar sig på en camping om jag sldrig upplevt det? Det går men det blir avsevärt bättre och lättare i de flesta fall om man prövar själv. 
 
Senast idag fick jag frågan hur jag upplevde Svalbard. Jag har aldrig varit på Svalbard men i min andra deckare Isfiskaren har jag utifrån en annan persons reseberättelse skrivit några thrillerartade scener som utspelar sig i Longyearbyn och Barentsburg. Personen som frågade tyckte jag hade beskrivit resan så levande att hon var helt övertygad om att jag varit där. Till och med en person som arbetar ombord på det fartyg som beskrivs trodde att jag hade arbetat ombord. För mig var det ett experiment. Kunde jag skriva utifrån en annan persons berättelse? Ja det går men återigen så tror jag det blir mycket lättare om man har upplevt det man skriver om själv. Men som författare finns det en begränsning. Den kallas - tid. Och vill man till varje pris ha med en plats eller händelse som man själv inte har upplevt då måste man intervjua andra. Och det är vansinnigt kul.
 
Denna vecka tänkte vi ägna åt research. Många frågar när jag hinner göra research. I mitt fall skulle jag säga att jag läser på parallellt med skrivandet hela tiden. Varje dag. Om jag skriver om havstulpaner så läser jag på om dem. Men jag sätter mig oftast inte och läser fyra faktaböcker om havstulpaner ifall jag får lust att skriva om dem. Återigen tid. Men just nu skriver jag om Hållö, en fyrplats utanför Smögen. Den ön är så viktig i handlingen att jag valt att läsa på allt jag kommer åt. Så research är organiskt i mitt fall. Och jag älskar den delen av arbetet eftersom jag i stort sett alltid får mer kött och blod till min text som jag så väl behöver. 
 
Vi ska prata mer om research och här kommer några tips från mig på vägen:
 
- Skriv på medan du gör research. Det är lätt att hamna i researchträsket och då är risken att du tappar handlingen under tiden.
- Avsätt lagom tid till research - svårt att säga hur mycket det är men glöm inte bort att skriva samtidigt.
- Låt inte researchen bli ett hinder. Det ska vara roligt och skapa många nya möjligheter tycker jag.
- Research är allt och finns överallt. I minnen, samtal, på platser man besöker, i böcker, i film, i arkiv. Det viktigaste är kanske att man blir inspirerad och går du precis som jag igång på gamla gulnade foton så gå igenom allt du kommer över på till exempel Landsarkivet. 
- Lyssna inte på mig om det känns fel. Research är precis som skrivandet en mycket personlig del av processen.
 
Så frågan är om det var värt att pröva husvagnslivet. Javisst självklart. Att surfa på vågorna längs stranden i Tylesand och vakna i en gungande husvagn ( eftersom det stormade) var ju fantastiskt. Och barnen älskade det!
 
Nu är jag nyfiken! Hur långt skulle du gå för att kunna skriva en häftig historia? Kanske kommer jag att avslöja var min gräns går senarare i veckan ...
 
Anna ❤❤❤
 
Håkan Holgém

Jo Nesbö har satt en ära i att försöka göra allt det som Harry Hole får uppleva. Det innebär att han gjort många sjuka grejer men autentiskt är det. Han vill inte ens avslöja hur långt han gått så det är illa om man säger så. Jag vet att Kepler också går långt för att få det att kännas äkta och maximal närvaro. För mig är det att vara på platserna i boken och läsa in sig men rent fysiskt har jag aldrig gjort något vad jag kan minnas. Än.

Svar: Det här var både spännande och läskigt att höra 🤣😱😱😱
forfattarlivet.blogg.se

Malin Jansson

Anna - nu har jag läst här på er blogg för första gången. Kul kul kul!! Du är och förblir en äventyrare och jag veet ju att du äääälskar just research och uppsökande, nyfiket, letande. Upptäckande. Nyfiken i en strut. Och med aptit på livet! Min gräns ville gått på att lämna familjen för länge. Och så ormar och spindlar och sånt då. Annars kan du säga till om du behöver nån som reser runt och spanar för dig:-). Din gamla barndomskompis är din fan! Kramar och kyssar. Jättekul!

Svar: Tack fina Malin! Hoppas att det blir många resor. Som jag minns det skulle vi väl bli författare bägge två en gång i tiden ❤❤❤
forfattarlivet.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress