Palmer, champagne & vackra stränder!
 
Jag frågade senast vilka miljöer ni tyckte om att läsa och kanske skriva om. Miljö är mitt hjärteämne och jag är fortfarande nyfiken på vad ni tycker. Jag älskar palmer, hav, stränder, klippor, vackra bilar och gärna fantastisk mat och dryck till. Därför kommer säkert närmare 80 % av mina böcker förläggas i den typen av miljöer.
 
Men vad vill läsarna ha? Jag har skrivit en bok som utspelar sig under midsommarveckan (Strandsittaren), en bok som utspelar sig en isvinter några dagar före julafton (Isfiskaren) och en bok som utspelar sig vecka 28-29 då Smögen är översållat med turister från hela världen (Sillbaronen).  Vilka säljer då bäst? Jo, midsommarveckan och sommarveckan. Intressant va? Isfiskaren som är så kall att mamma drog en filt över sig när hon läste den har fått bäst recensioner, men folk i Sverige gillar värme. Har jag rätt eller fel? Skriv gärna och berätta vad du tycker.
 
Jag tänkte avslöja vilka miljöer jag älskar att läsa om och se på film. Det blir en topplista från tionde plats till number one:
 
10. Bron - Dystopiskt Malmö/Köpenhamn
9. Marstrandsserien - Ann Rosman
8. Damernas detektivbyrå - Botswana
7. Shetland - Dystert och vackert
6. Varg Veum - Bergen på norska västkusten
5. Broadchurch - Engelska sydkusten
4. Mord i paradiset - Den karibiska övärlden
3. Smögen - okejdå får skriva min serie på den för landskapet
2. Hawaii 5-0 - Oahu, Honolulu
1. Frikänd - Norska fjordarna
 
Jaa det finns många fler men de här är definitivt deckarserier som jag tittar på och läser slaviskt för miljöernas skull. Jag älskar min kollega Kamilla Oresvärds deckare som utspelar sig i Göteborg och Vänersborg, men den miljön i boken som jag bär med mig allra mest är den som utspelar sig inom den slutna psykiatriska vården. Här blir hennes miljöbeskrivningar helt unika och sticker ut. Varför? För att jag vet att det hon beskriver är nära en verklighet vi helst vill glömma. Äkta alltså. Äkthet är både unikt och oslagbart. Därmed inte sagt att en fantasivärld inte kan kännas äkta. För det kan den absolut om författaren för med oss in i den på ett oemotståndligt sätt.
 
Dagens tips:
Tänk inte bara geografisk plats när det gäller miljö. Det kan vara ett sjukhus, en årstid, juletid, en påhittad värld, utspela sig på natten eller vid havet. Miljön kan vara en samhällsklass, andlig, skräckfylld. Stämningen i den kan vara viktigare än den geografiska platsen. En sak är säker - miljön kan vara lika viktig som din huvudkaraktär. Nu kanske jag sticker ut hakan men jag tror faktiskt det.
 
Så vilken är nu serien eller boken som du ser eller lyssnar på för att miljön är så häftig, vacker eller lockande?
 
Bilden är tagen från vårt hotellrum på Mallorca, september 2016.
 
Anna ❤❤❤
 
Håkan Holgén

Miljön är hur viktigt som helst vill jag också påstå men det som jag vill tillägga är känslan och stämningen som miljön skapar tillsammans med språket. Ett exempel är att om jag besöker en plats på dagen med en massa folk och sedan gör det på natten när alla har försvunnit. Tiden på dygnet ger en helt annan känsla och stämning. Från trygg plats till läskigt tom. Det övergivna och hotfulla tar över direkt. Gäller även årstid och väder. Många deckare utspelar sig i mörka och folktomma miljöer eller ute i skogen för då blir det läskigt automatiskt. Helst i november. Jag tror också att det måste vara lite "saga" över det hela för att det ska bli en annan värld även om det utspelar sig mitt i Göteborg. Då påverkar miljön genom att beskriva den när de flesta människor inte har någon relation till t ex tiden på dygnet. I min värld går alltid Kurt Wallander omkring i dimman och leran i Skåne. Det är själva sinnebilden. Men studerar man böckerna lite närmare är det inte riktigt sant men första boken satte den stämpeln för hela serien även om det är högsommar och rekordvarmt i flera andra berättelser.

Svar: Håller med verkligen! Min iskalla vinterbok är några lite skeptiska mot. Det ska ju vara sommar på Smögen. Haha
forfattarlivet.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress