Med en tom patronhylsa i handväskan
 

När jag var i Florida i vintras testade jag att skjuta pistol på en skjutbana i researchsyfte. Där träffade jag en person som med lite för blanka ögon berättade den ena historien värre än det andra. Som när han sköt en svart panter med armborst alldeles innan den skulle kasta sig över honom från en gren ovanför hans huvud. Han talade också om för oss vilket som är bästa sättet att lönnmörda en person på öppen gata med en kaliber 22. Sedan satte han ett maskingevär i händerna på min man och undrade hur vi svenskar hade det efter invasionen!?

Jag sa inte så mycket. Stod mest med gapande mun och undrade om han var på riktigt. Det var han ju så klart. Han var en sådan där galet skruvad amerikansk vapenentusiast i kamouflagebyxor och snaggat hår. Jag fick massor av idéer med mig hem från den här upplevelsen och som du säkert förstår kan jag inte låta bli att ta med honom i det manus jag arbetar med nu.

Häromdagen skrev Anna om hur många författare får nya idéer och inspiration när de är på resa. Jag håller helt och hållet med henne för jag är en av dem. Att komma till nya miljöer, möta andra kulturer och träffa människor som jag inte skulle träffa annars ger mig nästan alltid nya uppslag. En del använder jag, andra inte och några lägger jag på hyllan i bakhuvudet och plockar fram när jag behöver dem.

Jag tror egentligen inte att resan behöver vara särskilt lång för att inspirera och ge nya tankar. Ibland kan det räcka med att bara gå hemifrån och sätta sig på ett fik eller en uteservering och kolla på folk för att idéer till nya manus och skruvade karaktärer ska komma. Det gäller naturligtvis inte bara författare. Alla mår bra av lite miljöombyte då och då.

Hursomhelst tycker jag det är spännande hur slumpen gör att man ibland stöter på människor som fascinerar så mycket att man vill skapa en karaktär av dem. En del på ett bra sätt, andra bara helt galet skruvat.

/Kamilla

Bild: När jag kom hem till Sverige från Floridaresan hittade jag den här tomma patronhylsan från pistolskyttet i handväskan. Skönt att jag slapp förklara den i säkerhetskontrollen. :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress