Tell the world eller Top Secret?
 
När man väl fått den där fantastiska bokidén som får fingertopparna att glöda mot tangentbordet och hjärtat att rusa så kraftfullt om nätterna att det är omöjligt att sova en blund - Ska man då behålla bokidén helt för sig själv? 
 
En riktigt bra bokidé är precis som vilken affärsidé som helst. Den kan med tiden bli extremt värdefull och på sikt generera stora pengar. Inte minst för ett bokförlag, en agent eller ett filmbolag. Först och främst får man fråga sig vem som äger idén. Ägs den av någon annan än dig själv för att du direkt har sålt den till förlag med flera då bestämmer de hur du ska göra. Men i det här fallet tänkte jag att vi utgår från att du själv äger idén och inte har hunnit prata med någon om den än.
 
När jag var runt tio år började jag berätta för folk att jag ville skriva deckare när jag blev stor. Samma sak sa jag vid 18, 25, 38 och som liten var det nog gulligt att höra om mina framtidsdrömmar men när jag närmade mig fyrtio så förstår jag att det uppfattades mer och mer patetiskt. När jag var 41 år och 7 månader gammal så började jag skriva på riktigt. Sedan den 15 oktober 2012 har jag skrivit cirka fyra sidor per vardag. Alltså nästan tjugo sidor i veckan. Samma dag som jag började skriva berättade jag för alla jag träffade att jag börjat skriva deckare från Smögen och att trummisen och surfaren Dennis Wilson i Beach Boys stod som förebild för min västkustpolis.
 
Så om ni frågar mig så skulle jag säga att ni ska berätta om er bokidé för hela världen men inte så mycket att de kan sno idén från er. Varför? För att det är jättesvårt att hålla det hemligt men också för att samla på sig potentiella kunder medan du skriver. Marknadsföringen ni gör medan ni skriver är otroligt värdefull när ni väl ska ut och sälja boken. Jag hade pratat om Strandsittaren med titel och allt i två år innan den kom från tryckeriet. Tack vare det sålde jag första och andra tryckningen på bara några dagar.
 
Men hur just du väljer att göra är ditt beslut. Det är ett viktigt beslut och hur du än gör så tänk efter noga. Prata gärna med människor i branschen eller en professionell rådgivare i bekantskapskretsen innan du bestämmer dig.
 
Nu är jag som vanligt jättenyfiken. Brukar du berätta om dina idéer för andra eller är du Mr or Mrs Top Secret?
 
Anna ❤
 
P.S. Idag fick jag veta att 25000 lyssnat på mina böcker på Storytel. Det är som en dröm. Men mer om det i ett annat blogginlägg 😊
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress