Den perfekta miljön
 ”Det är så roligt när man känner igen sig.” Det hör jag ofta när jag pratar med mina läsare. Och jag håller med. Jag gillar också när jag vet exakt hur en gata ser ut eller hur maten smakar på den restaurang som karaktärerna är på. Det kan få mig att leva mig in i boken lite extra.
 
Även om jag gillar när jag känner igen mig tycker jag det är lika roligt att upptäcka nya platser och uppleva sådant jag aldrig varit med om. Därför är miljön oerhört viktig för mig när jag läser. Den behöver inte vara vacker eller ens finnas i verkligheten men den ska placera mig rätt in i handlingen och den ska sätta stämning och humör. Ibland blir den till och med som en egen karaktär.
 
Det här är en del av mitt eget manusarbete som jag älskar. Finliret med att slipa på detaljerna, skiftningarna och atmosfären. Det som sätter in efter att jag har mitt råmanus klart och vet alla när, var och hur. Det kan jag hålla på med hur länge som helst (tur att det finns deadlines :)).
 
Mina böcker utspelar sig till största delen i Göteborg. Frågar du mig så är det en perfekt stad att förlägga en deckare i. Den är tillräckligt stor för att allt ska kunna hända och tillräckligt liten för att ha en småstadsattityd. Dessutom finns här fullt av fantastiska miljöer som kan stå som kuliss för alla tänkbara scener – allt från rå förort och skitig undre värld till fashionabla villakvarter och utsikt från solvarma, runda klippor över ett pärlglittrande hav.
 
Hur viktigt är det då att välja rätt miljö till sin bok? Innan jag debuterade fick jag rådet av ett förlag att inte lägga min berättelse i en stor stad. Det är bättre att välja en mindre ort, gärna som man har egen anknytning till. Det är lättare att nå ut lokalt. Lokal media tycker det är spännande att skriva om lokala förmågor och alla på orten vill köpa en bok av deras alldeles egna författare. Ett väldigt bra råd tycker jag.
 
Personligen valde jag dock att inte följa det. ;)  
 
/Kamilla
 

Bild: Stora Hamnkanalen i Göteborg.

Jenny Gromark

Nu blir jag nyfiken på vilka dina läbbigaste GBG-miljöer är! :)

Svar: Hej Jenny,
Vilken bra fråga! Jag var tvungen att fundera på den ett slag och kom fram till att även om det finns läskiga platser i Göteborg där man inte gärna går ensam i mörkret tror jag att det kanske inte är dessa platser som är hemskast. Det är värre att vara i en miljö som man tror är trygg men visar sig inte vara det. Vad skulle t ex vara värre än att någon bryter sig in i ditt hem när du är hemma med dina barn? Eller att någon reser sig upp i baksätet på din bil när du kör ensam i mörkret? Eller att du går och lägger dig i sängen och den du tror är din man i sängen bredvid är en främling? Hu!

/Kamilla
forfattarlivet.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress