Om att skriva - Frågor & Svar!
 
Den här veckan tänkte vi köra lite frågor och svar på de ämnen vi redan har skrivit om. Många gånger får vi spännande analyser och tips efter våra inlägg och kanske inte så ofta rena frågor. Därför har jag valt ut några vanligt förekommande frågor som jag får nästan varje dag. Är ni med : )
 
1. Varifrån får du dina bokidéer och din inspiration?
Jag började skriva för snart på dagen 5 år sedan. Innan jag började skriva så hade jag svårt att veta om mina idéer var värdefulla eller inte. Men genom att bejaka allt som seglar förbi mig och vara uppmärksam på sådant som får det att pirra till så har jag lärt mig att ta vara på allt som kommer i min väg. Jag sänder på författarkanalen 24/7 och samlar på mig idéer i huvudet. Inspiration får jag genom bra idéer. Idéerna kan komma när jag sover, ser på film, pratar med någon eller åker buss. Helt enkelt var som helst : )
 
2. Villen är den mest spännande staden att skriva om?
Det kanske för mig är den staden eller platsen som saknar en deckarförfattare. Haha! När jag började skriva om Smögen hade jag tur. Det fanns ingen deckarförfattare som skrev om platsen. Åtminstone inte nu levande.
 
3. Måste man känna en polis för att kunna skriva deckare?
Jag tror inte det är så dumt att ha en polis man kan fråga när man vill veta hur vissa saker går till i verkligheten. Men det kan också vara bra att känna tusen andra personer med olika yrken, så rådet blir att nätverka mycket och umgås med olika typer av människor.
 
4. Lever dina karaktärer ett egns liv eller kan du styra dem?
Haha! Mina karaktärer lever ett helt egna liv och jag har inte en chans att styra dem. 
 
5. Måste man hålla sig till fakta när man skriver?
Egentligen inte alls om det inte är en faktabok. Men folk kommer höra av sig om man skriver något som inte stämmer. Man får gå balansgång när det gäller den konstnärliga friheten.
 
Fortsätt gärna skriva frågor i bloggen eller på Facebook. Vi ska försöka svara så gott vi kan. Men vi kan bara svara utifrån hur vi arbetar och tänker så det kan vara så att vi skriver något som inte stämmer för dig. Rådet är därför att lyssna på andra men göra som man själv tycker känns bäst!
 
Anna ❤❤❤
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress