Min polis bodde på en båt!
 
När kan man egentligen börja skriva på sin bok? För mig var det först när jag hittade min huvudkäraktär som avtryckaren blev tydlig. Jag visste att jag skulle skriva om Smögen och att det skulle vara en deckare. Men innan jag hittade min hjälte kunde jag inte skriva ett enda ord.
 
En sommarnatt tittade jag på en dokumentär om Dennis Wilson som var trummisen i Beach Boys. Jag hade tidigare sett en skymt av honom i något av programmen som handlade om popmusikens historia. Beach Boys fick i programmet mycket cred för att ha inspirerat många artister som kommit efter dem. För mig var Beach Boys ett pojkband från 60-talet klädda i blåvitrandiga skjortor. Men i dokumentären om Dennis Wilson trädde en ny bild fram. Ett av Amerikas genom tiderna största rock n roll band hade en trummis som var Kaliforniens coolaste kille alla kategorier. Det var han som levde den kaliforniska myten där somrarna var ändlösa, surf always up, vackra kvinnor, dyraste och snabbaste bilarna och ett liv i sus och dus. Men det viktigaste av allt: Dennis Wilson bodde ombord på en segelbåt i Stilla Havet med Marina del Rey som hemmahamn. Jag döpte min hjälte och polis efter honom fast på bohuslänska blev det Dennis Wilhelmson. Min Dennis flyttar in i en fiskebåt vid Smögens hamn och från det har jag skrivit cirka 1500 sidor om honom.
 
Jag har lånat delar av utseendet, smaken, intressena och vissa andra saker av den riktiga Dennis Wilson men sedan skapat honom i polisform och skruvat ner hans person till västkustska mått. Jag har alltså allt att tacka The Beach Boys för. Utan Dennis Wilson hade det inte blivit en enda bok ej heller en enda bokrad skriven
 
Hur skapar du dina karaktärer? Har du någon som står modell för din huvudkaraktär? Det skulle jag tycka vara spännande att få veta mer om.
 
Bilden visar Dennis Wilsons segelbåt Harmony som han bodde på under 70-talet. Tragiskt nog drunknade han där båten ligger på bilden några år efter att han varit tvungen att sälja den för att ekonomin blev sämre. På den tomma båtplatsen dök han efter saker som han och hans före detta fru hade kastat i i samband med ett bråk. Vattnet var kallt och plötsligt kom han inte upp till ytan. Sjöräddningen hittade honom på botten där han låg i fosterställning. Han sörjs fortfarande av Beach Boys fans över hela världen.
 
Bilden är tagen i Marina del Rey troligen av vännen Ed Roach.
 
Anna ❤❤❤
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress